wwww
№ 1 (2023)
Мистецтво в соціокультурному континуумі

Творчість Олександра Козаренка в контексті постмодернізму

Анна Новосадова
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія
Наталія Задачина
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія

Опубліковано 30-10-2023

Ключові слова

  • Олександр Козаренко, постмодернізм, українські композитори ХХ століття

Як цитувати

Творчість Олександра Козаренка в контексті постмодернізму. (2023). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 1, 69-74. https://doi.org/10.31652/3041-1009-2023(1)-09

Анотація

Статтю присвячено висвітленню особливостей утілення пост­модерних рис у музичному просторі України кінця ХХ-початку ХХІ століть. Визна­чений період охарактеризовано відмовою від загаль­но­прийнятих законів музичного мистецтва на користь індивідуалі­зації композиторської творчості. Синтез стилів, жанрів, технік стає постмо­дерною поетикою та новою культурною традицією. Серед ві­домих віт­чизняних митців періоду кінця ХХ-початку ХХІ століть чі­льне місце належить постаті О. Козаренка. Актуальність дослі­дження пов’язана з конструктивними змінами мистецтва, динаміч­ністю музичної сфери, самобутньою композиторською творчістю, що потребують мистецтвоз­навчого аналізу.

Метою статті є визначення характерних особливостей постмодер­нізму та їх втілення у творчості О. Козаренка. Питання особливос­тей твор­чого методу О. Козаренка неодноразово ставало об’єктом досліджень таких вітчизняних музикознавців, як О. Коменди, Н. Швець-Савицької, С. Павлишин, Ю. Чекана та інших. Однак аналіз творчого почерку ком­позитора в контексті постмодернізму, на нашу думку, потребує більш ґрунтовного вивчення. У творах О. Ко­заренка спостерігаємо самобут­ній синтез естетики постмодерну та національної лексики, жанрово-стильовий синтез, пошук нових інтонаційних барв, оркестрових поєд­нань, використання прийомів алюзії, алеаторики, сонорики. Ці та інші риси, що розкриваються в інструментальних, симфонічних, духовних творах автора, є свідчен­ням постмодерної особистості. Розглянувши особливості музичної мови О. Козаренка на прикладі композицій «П’ять весільних лад­кань з Покуття», «Сім струн», «П’єро мертвопет­лює», можемо зро­бити висновок про постмодерний почерк компози­тора, що є харак­терним як для цих творів, так і для інших доробків О. Козаренка. Пе­рспективою подальших досліджень, на нашу думку є аналіз тради­ційних та новаторських композиційних рішень духовної музики О. Козаренка.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Бондарь І. С. Категорія «Постмодернізм» у теорії та практиці мистецтва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 1, 2015.
  2. Вовкун В. В. Діалогічний потенціал українського авангарду. Культура і сучасність: Альманах, М-во освіти і науки України, Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2009. № 1. С. 44–49.
  3. Гребенюк Т. В. Художня культура українського постмодернізму (на матеріалі сучасної прози). Навчальний посібник з курсу «Культурологія». Запоріжжя, 2007. 136 с.
  4. Грібінєнко Ю. О. Музична полістилістика у світлі теорії інтертекстуальності: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2006.
  5. Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром: інтерв’ю. 2013. http://zbruc.eu/node/11971
  6. Козаренко О. В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку. [Докт.] 17.00.03 – музичне мистецтво. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2001.
  7. Коменда О. І. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець: монографія. Луцьк: Вежа, 2017. 252 с.
  8. Коменда О. І. Жанрова панорама та періодизація творчої діяльності Олександра Козаренка. Бюлетень Київського національного університету культури та мистецтв. Серія «Музичне мистецтво», 2018. С. 146‒152. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153389
  9. Лань О. Олександр Козаренко: «На жаль, Львів мене не сприйняв. Можливо, я сам у цьому винен…». 2005. № 210 (4834).
  10. Лук'янець В., Ратніков В. Постмодерн: переоцінка цінностей: зб. наук. праць. Вінниця : УНІВЕРСУМ, 2001. 14 с.
  11. Павлишин С. Композитори-лірики. Музика, 1993. № 3. С. 3−4.
  12. Пахльовська О. Ситуація постмодернізму в Україні: український постмодернізм як клонування без правил. Кіно. Театр. 2001. № 6. С. 2–12.
  13. Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика, 1996. № 3. С. 3-15.
  14. Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 10. Musica humana : зб. ст. кафедри муз. україністики. Число 2. (Серія «Історія української музики». Вип. 13: дослідження). Львів, 2005. C. 360−365.
  15. Шерстюк Н. В. Постмодерн як особлива ситуація в культурі. Київ, 2012. С. 5‒6.
  16. Mozghalova N., Novosadova A. Genre-style innovations in the oeuvre of modern Ukrainian composers. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2022, (4), 56-63. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2022-4-7