Actual problems of physical education and methods of sports training

Academic Journal

No. 3 (2025)
Physical culture, physical education of different population groups

Practical readiness of future specialists in physical culture and sports for physical culture and recreational work

Svirshchuk Nataliya
Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynskyi
Bio
Voznyuk Tetyana
Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynskyi
Bio
Віктор Романенко
Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynskyi
Bio

Published 2025-10-29

Keywords

  • monitoring, educational process, health preservation, health formation, practical training, active learning methods, higher education students

How to Cite

Practical readiness of future specialists in physical culture and sports for physical culture and recreational work. (2025). Actual Problems of Physical Education and Methods of Sports Training, 3, 51-63. https://doi.org/10.31652/3041-2463/2025-3-4

Abstract

Relevance. Physical culture and recreation work is one of the important components of the professional activity of a modern specialist in physical culture and sports. Monitoring students' practical readiness for physical culture and recreation work allows for determining the effectiveness of educational activities and analyzing the applied teaching and learning methods and tools.

Aim of the study is to determine the level of practical readiness of future specialists in physical culture and sports for physical culture and recreation work. Material and methods. The study involved 136 undergraduate students from the III-IV years of Physical Education and Sports faculties of higher education institutions (HEIs), who were divided into control and experimental groups. Theoretical, empirical, and statistical research methods were used to achieve the set goal. Research results. The preliminary diagnostic examination of future specialists in physical culture and sports revealed an insufficient practical command of modern health preservation and health formation methodologies, which prompted us to conduct a pedagogical experiment. The general approach to forming the necessary knowledge, skills, competencies, and abilities in higher education students was revised, which was reflected in the creation of a learning environment for mastering health preservation and health formation techniques in teaching and coaching activities.

Conclusions. Repeated monitoring of the practical readiness of future specialists for physical culture and recreation work allowed us to conclude that it is possible to have a qualitative impact on the formation of the necessary knowledge, skills, and competencies by using a comprehensive approach in the professional training of students in specialized HEIs.

References

  1. Бірюковський, Владислав, & Будянська, Вікторія. (2022). Забезпечення оздоровчо-рухової активності дітей у дитячо-юнацькій спортивній школі. Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення: зб. матеріалів ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (7–8 жовтня 2022 року, м. Львів). Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського. 46-50
  2. Безугла, К. (2021). Вплив оздоровчо-рекреаційної рухової активності на збереження здоров’я населення. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту та фізичного виховання : зб. матеріалів ІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. з міжнар. участю, 01 груд. 2021 р. Полтава : Нац. ун-т імені Юрія Кондратюка. 250–252
  3. Бишовець, Н.Г. (2018). Здоров’язбережувальна технологія навчання майбутніх учителів фізичної культури в умовах інформатизації освіти: дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.02 – «Теорія і методика навчання (фізична культура, основи здоров’я)». Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк.
  4. Вихляєв, Ю., & Дудорова, Л. (2022). Рекреаційні технології, їх роль і місце в системі фізичної культури. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 1(145). 27–31
  5. Вознюк, Т., Свірщук, Н., & Галенін, Р. (2024). Критеріальний підхід до діагностики готовності майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-рекреаційної роботи. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 3, 7-20.
  6. Гайдук, Н.О., & Ярошенко, П.В. (2020). Використання сучасних оздоровчих технологій у фізичному вихованні студентів спеціальної медичної групи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 1 (332). 155-164 DOI: 10.12958/2227-2844-2020-1(332)-155-166
  7. Гакман, А.В. (2021). Теорія та методика фізичної рекреації : навч. посібник. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича.
  8. Гета, А.В. (2022). Аналіз засобів оздоровчо-рекреаційної діяльності. Актуальні проблеми фізичної культури, спорту та фізичного виховання : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. з міжнар. участю, 01 груд. 2022 р. Полтава : Нац. ун-т імені Юрія Кондратюка». 116–119
  9. Данилевич, М.В. (2018). Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності: теоретико-методичний аспект: монографія. Львів: ЛА «Піраміда».
  10. Козуб, С.В., & Чечельницька, Ю.Є. (2022). Рекреації та фізичні тренування для різних груп населення. Реабілітаційні та фізкультурно-рекреаційні аспекти розвитку людини (Rehabilitation & Recreation). 9. 56–61.
  11. Маляр, Н.С., & Маляр, Е.І. (2022). Фізична рекреація: Методичні рекомендації. Тернопіль, ЗУНУ.
  12. Мороз, Ю.М., Остапов, А.В., & Остапова О.О. (2019). Особливості підготовки майбутніх фахівців з фізичної рекреації в системі фізичного виховання. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 4 (327). Ч. 2. 85–92.
  13. Напалкова, Т., & Мілкіна, О. (2023). Вплив сучасних фітнес-технологій на рівень фізичного стану здобувачів вищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (3K(162), 300-303. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.3K(162).61
  14. Отравенко, О.В. (2019). Здоров’язбережувальна компетентність як складова якісної професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 4. Ч.1. С. 103-111. DOI: 10.12958/2227- 2844-2019-4(327)-1-100-107.
  15. Свірщук, Наталія, Вознюк, Тетяна, & Дусь, Сергій (2025). Діяльнісний компонент готовності майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту до фізкультурно-рекреаційної роботи. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. праць. 19 (38). 392-401.
  16. Суханова, Г., Купрєєнко, М., & Іваненко, В. (2021). Форми фізичної рекреації як підґрунтя формування здорового стилю життя студентської молоді. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Т. 5. 241–254
  17. Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні: куpс лекцій [уклад. A.М., Гapлінськa, Н.М., Корнійчук, & О.В., Солодовник] (2022). Житомиp: Вид-во ЖДУ ім. І. Фpaнкa.
  18. Терешкін, М.С. (2020) Значення фізичної рекреації для студентської молоді. Фізичне виховання та спорт в закладах вищої освіти: матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції. (м. Харків, 22 травня 2020 року). Харків: ХНЕУ імені С. Кузнеця. 134–135
  19. Турка, Ростислав, Сибіль, Марія, & Комарницька, Наталя (2022). Динаміка показників фізичної підготовленості населення України. Проблеми активізації рекреаційно-оздоровчої діяльності населення: зб. матеріалів ХІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (7–8 жовтня 2022 року,м. Львів). Львів : ЛДУФК ім. Івана Боберського. 42-45
  20. Evren Tercan Kaa, & Ebru Içigen (2022) The Relationship Between Leisure Satisfaction and Life Satisfaction: A Meta-analysis Study of Years 1999-2019. International Journal of Akdeniz University Tourism Faculty. DOI:10.30519/ahtr.952797