РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ГЕОГРАФІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ: АНАЛІЗ ТА ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ПРОЄКТОВАНИХ САДОВО-ПАРКОВИХ ЛАНДШАФТІВ
PDF

Ключові слова

антропогенний ландшафт, ландшафтно-технічна система, штучний інтелект, ландшафтне моделювання, сталий розвиток, раціональне природокористування

Як цитувати

Кравцова , І. В., & Огілько , С. П. (2025). РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ГЕОГРАФІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ: АНАЛІЗ ТА ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ПРОЄКТОВАНИХ САДОВО-ПАРКОВИХ ЛАНДШАФТІВ. Landscape Science, (7(1), 19–33. https://doi.org/10.31652/2786-5665-2025-7-19-33

Анотація

Штучний інтелект (AI) став потужним інструментом у сучасних географічних дослідженнях, пропонуючи інноваційні рішення для аналізу, візуалізації та інтерпретації ландшафтів. У цій статті досліджується, як штучний інтелект допомагає вивчати ландшафти садів і парків, зосереджуючись на створених АІ зображеннях і аналізі даних як цінних ресурсах для географічних, антропогенно-ландшафтознавчих і екологічних дослідженнях. Вивчаючи приклади дослідження за допомогою АІ, підкреслюємо його потенціал для трансформації традиційних методів і покращення розуміння функціонування та динаміки розвитку натуральних і антропогенних ландшафтів, зокрема культурних, організованих на основі відпрацьованих ландшафтно-технічних систем. У статті порушується питання недостатнього пізнання ролі АІ у сучасних географічних, антропогенно-ландшафтознавчих і екологічних дослідженнях. Пропонується використовувати як сучасний метод моделювання просторової структури антропогенних ландшафтів загалом і садово-паркових ландшафтів зокрема. Це є тією інноваційною технологію, яка посилить результативність використання конкретнонаукових методів наукового пошуку. На прикладі двох складних діючих ландшафтно-технічних систем техногенної генези, які знаходиться в центральній частині України в межах Дністерсько-Дніпровського лісостепового краю Східноєвропейської рівнинної країни (Голованівський район, Кіровоградської області), а саме: Заваллівського родовища графітів та Гайворонського родовища мігматитів, за допомогою інструментів візуалізації АІ на основі детального аналізу ландшафтної структури, дослідження історії господарського освоєння території побудовано графічне зображення пропонованих садово-паркових ландшафтів. Для Заваллівського родовища графітів запропоновано футуристичні моделі проєктованого садово-паркового ландшафту, сформованого на основі відпрацьованого кар’єру, відвалу та хвостосховищ. Для Гайворонського родовища мігматитів представлено концептуальну модуль Quarry Garden по типу зіккурат та модель, спроєктовану у пейзажному стилі планування території.

https://doi.org/10.31652/2786-5665-2025-7-19-33
PDF

Посилання

Кравцова, І. В. (2023). Садово-паркові ландшафти в структурі ландшафтно-технічних систем Середнього Надбужжя. Ландшафтознавство. 4 (2), 68–78. https://doi.org/10.31652/27865665-2023-4-68-78

AI in Gegraphy. Web of Science. Clarivate. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/summary/57ca73da-a989-4878-8ed1-ebabe9e6fb93-014fef83dd/relevance/1

Buarque, B. S., Davies, R. B., Hynes, R. M. & Kogler, D. E. (2020). OK Computer: the creation and integration of AI in Europe. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society. 13, 1, 175–192. https://doi.org/10.1093/cjres/rsz023

Chang, C.-H. & Kidman, G. (2023). The rise of generative artificial intelligence (AI) language models – challenges and opportunities for geographical and environmental education. International

Журнал «Ландшафтознавство» 2025, 7(1) Research in Geographical and Environmental Education, 32(2), 85–89. Available from: https://doi.org/10.1080/10382046.2023.2194036

Day, T., & Esson, J. (2025). Visualising an undergraduate geography field class using generative AI: Intent, expectations and surprises about the racial depiction of students. AREA. JAN. DOI: 10.1111/area.12996.

Day, T., & Perkins, A. J. (2024). Empowering Canadian geography students and faculty: New approaches to curriculum and course material development using generative AI as a writing assistant. In: M. Solem, R.G. Boehm & J. Zadrozny (Eds.) Powerful geography. Cham, Switzerland: Springer. Available from: https://doi.org/10.1007/978-3-031-54845-1_5

Jiang, Z. J., Yu, J. Y., Jin, Y. Y., Ginn, A., Chen, J. J., & Sun, G. D. (2023). When artificial antelligence comes to the Chinese calligraphic landscape: The coming transformation. GEOGRAPHY COMPASS. 1 (17). DOI: 10.1111/gec3.12670.

Kravtsova, I. V., Sytnyk, O. I., Nikolaievskyi, V. P., & Denysyk, B. G. (2022). Anthropogenic transformation of the physical surface of the Hayvoron region on the example of the Zavalivsk graphite deposit. EarthDoc. ONLINE GEOSCIENCE DATABASE. European Association of Geoscientists & Engineers. 1–5. https://doi.org/10.3997/2214-4609.2022580164

Kravtsova, I., Sytnyk, O., Nikolaievskyi, V., & Denysyk B. (2023). The Hayvoron migmatite deposit as a constructively organized landscape-technical system in the conditions of the interzonal «Forest Steppe - Steppe» geoecotone of the Right Bank of Ukraine. EarthDoc. ONLINE

GEOSCIENCE DATABASE. European Association of Geoscientists & Engineers. 1–5.https://doi.org/10.3997/2214-4609.2023520201

Lee, J. (2023). Beyond geospatial inquiry – How can we integrate the latest technological advances into geography education? Educational Sciences, 13(11), 1128. Available from: https://doi.org/10.3390/educsci13111128

Lundman, R., & Nordstrӧm, P. (2023). Creative geographies in the age of AI: Co-creative spatiality and the emerging techno-material relations between artists and artificial intelligence. TRANSFORMATIONS OF TE INSTITUTE OF BRITISH GEOGRAPHERS. 3 (48). 650-664.

Rakuasa, H. (2023). Integration of artificial intelligence in geography learning: Challenges and opportunities. Sinergi International Journal of Education, 1(2), 75–83. Available from: https://doi.org/10.61194/education.v1i2.71

Torres. GAL., & Hyslop. K. (2023). Chat GPT and Geography: New Paradigms for Science. CONFINS. 60. DOI: 10.4000/confins.53189.

Walker, M., Winders, J., & Boamah. E. F. (2021). Locating artificial intelligence: a research agenda. SPACE AND POLITY. 25, 2, 202–219.

Wilby, R. L., & Esson, J. (2024). AI literacy in geographic education and research: Capabilities, caveats, and criticality. The Geographical Journal, 190(1), e12548. Available from: https://doi.org/10.1111/geoj.12548

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Ірина Віталіївна Кравцова , Станіслав Павлович Огілько