wwww
No. 3 (2024)
Conceptual foundations of art education

FORMATION OF THE PROFESSIONAL READINESS IN THE HEAD OF THE DEPARTMENT IN ART DIRECTION OF THE INSTITUTION IN  HIGHER EDUCATION TO PERFORM AN ORGANIZATIONAL FUNCTION

Natalia Ovcharenko
Bio

Published 2024-12-27

Keywords

  • readiness; the head of the educational institution; professional training; professional readiness; professional readiness in the head of the department in the institution of higher education to perform the organizational function

How to Cite

FORMATION OF THE PROFESSIONAL READINESS IN THE HEAD OF THE DEPARTMENT IN ART DIRECTION OF THE INSTITUTION IN  HIGHER EDUCATION TO PERFORM AN ORGANIZATIONAL FUNCTION. (2024). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 3. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(3)-03

Abstract

The article is about the solution of the actual problem of pedagogical science such as the formation of the professional readiness in the head of the department in artistic direction of the institution in higher education to perform the organizational function.

There is an urgent need for the training of management personnel to institutions of higher education who adhere to the new humanistically oriented philosophy of education, who are able to think strategically, take responsibility, act independently of conditions in uncertainty, have a creative attitude to activities, self-actualize themselves and the team for continuous improvement and development.

The purpose of the article is to substantiate the theoretical aspects of the formation of the professional readiness in the head of the department in artistic direction of the institution in higher education to perform the organizational function. It is determined that the professional readiness in the head of the department of the higher education institution to perform the organizational function is a personal and professional education, in accordance with the goal and set tasks.  There are the results of the professional training of the head and components of his professional competence, a system of organizational values, knowledge, skills, abilities that manifest themselves of the ability to perform organizational activities of a team.

The specificity of the organizational function in the head of the department in artistic direction of a higher education institution is to achieve high efficiency of educational, scientific, methodical, organizational work of the department in combination with the organization of artistic and creative activities.  There is to achieve distribution of work between members of the department the set goals and implement plans; directing, instructing and controlling the activities of team members; ensuring positive communication in the work of the department and the educational process; creating a creative atmosphere.

If the following pedagogical conditions are ensured in the educational institution such as  stimulation of the positive motivation in  the head of the department in artistic direction of the institution in higher education to increase the level of organizational culture; creating of an informational and educational environment improve the formation of the professional readiness  in the head of the department in artistic direction of the institution in  higher education to perform the organizational function will take place more effectively in a higher education institution for professional training of the head of the department for organizational activities.  It`s use of innovative communication technologies, trainings aimed at self-improvement, self-development in the head of the department of artistic direction in the higher education institution to perform the organizational function.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бобир В. Г. Професійний розвиток керівника дошкільного навчального закладу. Науковий вісник Університету менеджменту освіти. Педагогіка. 2016. № 2. URL: https://umo.edu.ua/images/content/institutes/imp/vydannya/visnyk_umo/pedagogika/2_2016/ Бобир.pdf
  2. Гавриш І. В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Харківський національний університет ім. Г. Сковороди. Харків, 2006. 579 с.
  3. Гладкова В. М. Управлінська діяльність керівника закладу освіти в умовах невизначеності. Імідж сучасного педагога. 2023. № 5 (212). С. 38–46.
  4. Жихорська О. Формування професійної компетентності навчально-допоміжного персоналу закладу вищої освіти в умовах інтеграції неформальної та інформальної освіти. Соціальна робота та соціальна освіта. 2020.№ 1(4). С. 19–30. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/soc_robota_soc_osvita/2020_4/5.pdf
  5. Клопов Р. В. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту із застосуванням інформаційних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2013. 41 с
  6. Линенко А. Ф. Теорія і практика формирмування готовності студентів педагогічних вузів до професійної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 1996. 378 с.
  7. Матохнюк Л., Потапова О. Психологічна готовність керівників закладів загальної середньої освіти до управлінської діяльності. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2023. №. 4. С. 86–92.
  8. Мартинець Л. А. Управлінська діяльність керівника навчального закладу : навч. посібник. Вінниця, 2018. 196 с.
  9. Овчаренко Н. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Криворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 2016. 547 с.
  10. Овчарук О. В. Інновація як стратегія розвитку сучасної культурно-мистецької освіти. Культура України. 2013. Вип. 42. С. 42-49.
  11. Операційний план реалізації у 2022—2024 роках Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022—2032 роки.
  12. URL:https://mon.gov.ua/staticobjects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.20222032/Operatsiynyy.plan.SRVO-23.02.22.pdf
  13. Пехота О. М. Індивідуалізація професійно-педагогічної підготовки вчителя: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Киев, 1997. 430 с.
  14. Рибалко Л. С., Черновол-Ткаченко Р. І., Яцинік А. В. Теоретичні питання розвитку організаційної культури керівників дошкільних навчальних закладів у системі післядипломної освіти : монографія. Харків : Основа. 2015. 112 с.
  15. Романова Г. М. Проєктування інформаційно-освітнього середовища закладу освіти. 2023. URL: http://surl.li/uludus
  16. Сисоєва С. О. Загальні поняття дослідження поняття освіти як процесу і результату. Освітологія: витоки наукового напряму : монографія / за ред. В. О. Огнев’юка ; авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Л. Л. Хоружа, І. В. Соколова та ін. Київ : ВП «Едельвейс», 2012. С. 217–263.
  17. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки від 14 квітня 2022 року. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki
  18. Тимошко Г. М. Організаційна культура керівника загальноосвітнього навчального закладу: теорія та практика : Монографія. Київ : Видво, 2014. 710 с.