wwww
№ 3 (2024)
Концептуальні засади мистецької освіти

ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ СЕМІОТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Ірина Лященко
Біографія

Опубліковано 27-12-2024

Ключові слова

  • семіотична компетентність; майбутні учителі музичного мистецтва; педагогічні умови та методи; музично-теоретична підготовка; дитячі музичні твори

Як цитувати

ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ СЕМІОТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. (2024). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 3. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(3)-08

Анотація

У статті з’ясовано, що мистецький напрям є одним з пріоритетних у сучасній українській освіті. Модернізація мистецького, зокрема музичного, освітнього простору, що вже триває впродовж декількох десятиліть, вимагає передусім посилення професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Сучасні освітні вимоги спонукають майбутніх учителів музичного мистецтва не лише до ґрунтовного вивчення традиційних для музично-педагогічної практики фундаментальних теоретичних основ, але й до залучення новітніх, конкурентоспроможних засад у процес їх фахової підготовки.

Доведено, що вдосконалення професійної компетентності передбачає нині низку важливих складових, без яких неможлива подальша практична реалізація потенціалу молоді у музично-педагогічній діяльності: виконавську майстерність, глибоку музично-теоретичну підготовку, суттєвий рівень науково-педагогічної практики, оригінальність творчої самореалізації. У цій професійній системі нині помітне місце відводиться й музикознавчо-аналітичному виміру, який важко уявити без глибинного розуміння специфіки мови музичного мистецтва. Тож доцільним виглядає залучення в аналітичну діяльність майбутніх учителів музичного мистецтва засад музичної семіотики з її надширокими можливостями дешифрування та інтерпретації будь-якого музичного тексту.

Задля створення базових теоретичних положень, необхідних у подальшому для дослідження семіотичної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва, виокремлено актуальні педагогічні умови та методи для її формування.

Визначено мету дослідження, що полягає у вивченні двох педагогічних умов і відповідних для них методів, пов’язаних у процесі формування семіотичної компетентності педагогів-музикантів із практичним опрацюванням набутого знаннєвого базису та стимулюванням творчої самореалізації особистості.

Доведено, що найбільш сприятливою для реалізації названих педагогічних умов можна вважати музично-семіотичну активність здобувачів освіти під час музично-теоретичної підготовки, особливо на матеріалі дитячих музичних творів.  

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Бухнєіва О. А., Банкул Л. Д. Потенціал інноваційних технологій у мистецькій освіті. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10 (1). С. 110-114.
  2. Литвин А. Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. №4. С. 43-63.
  3. Маціканич І. Основні аспекти поняття інновація : тези доповіді. URL:http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/16920/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9C%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%87_%D0%86.%D0%9C..pdf (дата звернення: 20.09.2024)
  4. Негребецька О. Роль інноваційних технологій у сучасній музичній освіті. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. КДПУ ім. В. Винниченка. 2012. Вип. 103. С. 212-217. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/53036373.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
  5. Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва : домінантні аспекти розвитку. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2017. Випуск 152. С. 31-37.
  6. Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум. 2006. 344 с.
  7. Столяренко О. В., Столяренко О. В. Педагогічні інновації та виховання особистості : Матеріали міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Використання інноваційних технологій в процесі підготовки фахівців», м. Вінниця, 28-29 березня 2017 р. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/18240/3281-11975-1-PB.pdf (дата звернення: 01.09.2024)
  8. Стрілець С. І. Інноваційні технології і методи навчання у вищій освіті: проблеми та перспективи. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Чернігів : ЧДПУ, 2011. Вип. 90. С. 204-209. Філософія: словник термінів та персоналій / Бліхар В., Козловець М., Горохова Л., Федоренко В. Київ : КВІЦ, 2020. 274 с.
  9. Шульгіна В. Д., Рябінко С. М. Творча діяльність особистості у системі мистецької освіти України : європейський контекст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. С. 80-85.