PEDAGOGICAL CONDITIONS AND METHODS OF FORMING SEMIOTIC COMPETENCE OF FUTURE MUSIC TEACHERS
Published 2024-12-27
Keywords
- semiotic competence; future music teachers; pedagogical conditions and methods; musical and theoretical training; children's musical works
Copyright (c) 2024 Ірина Лященко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The artistic direction is one of the priorities in modern Ukrainian education. The modernization of the artistic, particularly musical, educational space, which has been ongoing for several decades, requires, first of all, the strengthening of the professional training of higher education graduates. Modern educational requirements encourage future music teachers not only to thoroughly study the fundamental theoretical foundations traditional for music-pedagogical practice, but also to involve the newest, competitive foundations in the process of their professional training. The improvement of professional competence currently requires a number of important components, without which the further practical realization of the potential of young people in music-pedagogical activities is impossible: performance skills, deep musical-theoretical training, a significant level of scientific-pedagogical practice, originality of creative self-realization. In this professional system, a prominent place is now given to the musicological and analytical dimension, which is difficult to imagine without a deep understanding of the specifics of the language of musical art. Therefore, it seems appropriate to involve the basics of musical semiotics with its extremely wide possibilities of deciphering and interpreting any musical text in the analytical activity of future teachers of musical art. In order to create the basic theoretical provisions necessary in the future for the study of the semiotic competence of future teachers of musical art, it is important to highlight the current pedagogical approaches and methods of its formation. The purpose of the research is to study two pedagogical conditions and the methods corresponding to them, connected in the process of forming semiotic competence of music teachers with practical processing of the acquired knowledge base and stimulation of creative self-realization of the individual. The most favorable for the implementation of the mentioned pedagogical conditions can be considered the activity of students during music-theoretical training. It is proved that the semiotic analysis of children's musical works is of special importance for future music teachers in this context.
Downloads
References
- Бухнєіва О. А., Банкул Л. Д. Потенціал інноваційних технологій у мистецькій освіті. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10 (1). С. 110-114.
- Литвин А. Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. №4. С. 43-63.
- Маціканич І. Основні аспекти поняття інновація : тези доповіді. URL:http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/16920/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%9C%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%87_%D0%86.%D0%9C..pdf (дата звернення: 20.09.2024)
- Негребецька О. Роль інноваційних технологій у сучасній музичній освіті. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. КДПУ ім. В. Винниченка. 2012. Вип. 103. С. 212-217. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/53036373.pdf (дата звернення: 15.09.2024)
- Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва : домінантні аспекти розвитку. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2017. Випуск 152. С. 31-37.
- Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум. 2006. 344 с.
- Столяренко О. В., Столяренко О. В. Педагогічні інновації та виховання особистості : Матеріали міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Використання інноваційних технологій в процесі підготовки фахівців», м. Вінниця, 28-29 березня 2017 р. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/18240/3281-11975-1-PB.pdf (дата звернення: 01.09.2024)
- Стрілець С. І. Інноваційні технології і методи навчання у вищій освіті: проблеми та перспективи. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Чернігів : ЧДПУ, 2011. Вип. 90. С. 204-209. Філософія: словник термінів та персоналій / Бліхар В., Козловець М., Горохова Л., Федоренко В. Київ : КВІЦ, 2020. 274 с.
- Шульгіна В. Д., Рябінко С. М. Творча діяльність особистості у системі мистецької освіти України : європейський контекст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 1. С. 80-85.