Педагогічне краєзнавство як фактор розвитку творчої індивідуальності учнів у спадщині М. Д. Леонтовича
Опубліковано 30-10-2023
Ключові слова
- Микола Леонтович, педагогічне краєзнавство, творча індивідуальність, учні, фольклор
Авторське право (c) 2023 Alla Hubal
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У статті проаналізовано соціокультурні та економічні перетворення, що відбулися в українському суспільстві, які спричинили глибокі перетворення в системі освіти, в якій дедалі більшого значення набувають загальнолюдські цінності та ідеали, актуалізується проблема розвитку творчої особистості. Зауважено, що одним із головних джерел розвитку творчої індивідуальності сучасних студентів у складний перехідний період є педагогічне краєзнавство, яке цілком залежить від творчого характеру вчителя.
Звернено увагу на те, що сучасна педагогіка потребує вивчення обґрунтованих узагальнень педагогічного та краєзнавчого досвіду передових учителів краю, вивчення педагогічної діяльності яких сприятиме розвитку педагогічної культури, впливатиме на трансформацію державотворчих процесів. Загалом розглянуто проблему розвитку творчої індивідуальності студентів засобами педагогічного краєзнавства.
Висвітленно практичні засади краєзнавства, які засновані на фундаменті майже 11-ти річної педагогічної спадщини Миколи Леонтовича, що сприяли актуалізації проблеми розвитку творчої особистості учнівства і мають бути розглянуті, досліджені, популяризовані для покращення дій загальноосвітніх програм педагогічного краєзнавства в Україні. Розглянуто локальну галузь педагогічних і краєзнавчих проблем, успішно розв’язаних у минулому Миколою Леонтовичем. Доведено, що використана Миколою Леонтовичем на початку століття галузь краєзнавства через 100 років стала спадковістю нації й користується вагомою популярністю серед нащадків. Отримані матеріали допоможуть прослідкувати оригінальні ідеї, перспективні напрями, нетрадиційні технології навчання і виховання школярів Миколою Леонтовичем, як поетапне становлення розвитку творчої особистості на регіональному матеріалі у взаємодії комплексу освітнього потенціалу педагогічного краєзнавства з музичним фольклором. Доведено, що функції краєзнавства (фольклорна, освітньо-пізнавальна, виховна-розвиваюча, оздоровча), використані Миколою Леонтовичем, пов’язані з ефективним комплексним узаємозв’язком народних традицій, навколишнім середовищем, пісенним фольклором, природними властивостями організму індивідів, доведені самим життям.
Завантаження
Посилання
- Акімова О. В. Аксіологічні аспекти дослідження проблеми професійного саморозвитку майбутніх учителів музичного мистецтва. Професійна освіта. № 2 Київ. 2021. С. 46-50. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2020-65-46-50
- Губаль А. Б. Народна аматорська хорова капела Миколи Леонтовича. Тульчин. 2021. 160 с.
- Іванов В. Ф. Микола Леонтович. Спогади, листи, матеріали. Київ.1982. 240 с.
- Мозгальова Н. Г., Барановська І. Г. Українські традиції як засіб виховання дітей дошкільного віку. Наукові записки Кировоградського державного педагогічного університету імені Володимира Вінниченка. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип.152. С. 20-24.
- Побірченко Н. С. Педагогічне краєзнавство: теоретико-методологічний аспект. «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». Вип. № 1. Умань. 2009. 190 с.
- Порожня А. «З пожовклих сторінок. Архіви». Тульчин. 2015. С. 21‒48.
- Ткaчук С. М., Бoгдaн З. П. Музичні традиції дитячого фольклору в творчості українських композиторів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Педагогічні науки. Вип. № 62. Київ. 2018. С. 27-30
- ДАКО. Ф.50. І, 36457; 1 зошит, арк. 20 «Пам’ятна книжка».
- Феленчак Ю. Б. Розвиток екскурсійної справи в Україні. Лекція. Львів. 2019. С. 25-27.
- Щегельський В. Народна «Гра в зайчика»: її обробка М. Леонтовичем і текстові варіанти з Поділля. Збірник наукових праць. Вип. 4, 2004. Київ. С. 67–103.
- Zuziak T. P., Lavrinenko O. A., Rohotchenko O. O., Marushchak O. V. Mykola Leontovych’s pedagogical legacy in Podillia (late 19th and early 20th cent.) // Society. Integration. Education: Proceedings of the International Scientific Conference (May 22th-23th, 2020, Rezekne). Volume ІІ. 492-502. Rezekne: Rezeknes Tehnologiju Akademija, 2020. http://doi.org/10.17770/sie2020vol2.4919