Том 2 № 5 (2025)
Статті

РОЛЬ ІННОВАЦІЙНИХ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЦІ МИСТЕЦТВА

Наталія Тодосієнко
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Леся Старовойт
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Орест Андрійців
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна

Опубліковано 22-09-2025

Ключові слова

  • інноваційні художньо-педагогічні технології,
  • естетична культура,
  • сучасне мистецтво,
  • музичне та образотворче мистецтво,
  • мистецька педагогіка,
  • молодший шкільний вік
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

РОЛЬ ІННОВАЦІЙНИХ ХУДОЖНЬО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЦІ МИСТЕЦТВА. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 69-77. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-25

Анотація

У статті висвітлено роль інноваційних художньо-педагогічних технологій в розвитку сучасного мистецтва та педагогіки мистецтва, в навчанні і вихованні молодших школярів, особливості і напрями сучасного мистецтва, формування мистецької компетентності дітей засобами музичного та образотворчого мистецтва, залучення їх до творчої діяльності; пробудження в дітей інтересу до мистецтва, формування й розвиток естетичних смаків, інтелектуальне і духовне становлення в процесі засвоєння цінностей естетичної культури. Метою статті є дослідження ролі інноваційних художньо-педагогічних технологій в розвитку сучасної педагогіки мистецтва, в навчанні, вихованні і розвитку дітей молодшого шкільного віку. Авторами розглянуті питання: інновацій в мистецтві, що має базуватися на використанні традиційних у мистецтві стилів, напрямів й жанрів для створення нової продукції; розвитку мистецтва, як процесу зміни творчого методу, який сприяє формуванню особливостей художньої мови через зміну художньої картини світу; новаторства, що походить від змін соціальних і культурних умов суспільства, а також від особистої творчої діяльності митця і може бути суттєво новим продуктом, хоча він не обов'язково принципово новий, а заснований на творчій думці попередніх поколінь митців. Проаналізовано сучасне мистецтво щодо інновацій і технологій, і зроблено такі висновки: концепція «інновацій» для мистецтва і культури, є по суті запозиченим явищем, оскільки джерелом її є техніко-економічна сфера; саме мистецтво має передбачати формування нового продукту на основі традиційних та оновлених мистецьких напрямів. Визначено роль інноваційних художньо-педагогічних технологій в розвитку педагогіки мистецтва, в навчанні і вихованні молодого покоління, формування мистецької компетентності дітей засобами музичного та образотворчого мистецтва, залучення їх творчої та мистецької діяльності.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Bystriakova V.O., Osadcha A.A., Pilhuk O.O. Innovatsii ta tekhnolohii v suchasnomu mystetstvi [Innovation and technology in contemporary art]. Zb. nauk prats Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. 2017. S. 29-30. http://doi.org/10.5281/zenodo.1068902
  2. Vysheslavskyi H.V., Sydor-Hibelynda O.O. Terminolohiia suchasnoho mystetstva [Contemporary art terminology]. Paris-Kyiv: Terra Incognita. 2010 ISBN 978-966-96839-2-2
  3. Volyk N.H. Innovatsiini suspilni protsesy i moralnyi vybir [Innovative social processes and moral choice]. Totallogy-XXI. Postneklasichni doslidzhennia. 2013. № 30. S. 265-273.
  4. Holub O. V. Sviato nepokory ta budni andehraundu [A holiday of disobedience and the everyday life of the underground]. Kyiv, Vydavnychyi Dim «Antykvar», 2017. 169 s. ISBN 978-617-7285-11-2
  5. Lazarenko N. I. Superechnosti, problemy i paradoksy v systemi pedahohichnoi osvity. [New Requirements for Teacher Professionalism Taking into Account European Integration Processes]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Kyiv ; Vinnytsia : TOV firma «Planer», 2019. Vyp. 53. S. 100-106.
  6. Zuziak T. P. Stanovlennia y rozvytok pedahohichnoi osvity na Podilli (kinets XVIII- pochatok XXst.) [The formation and development of pedagogical education in Podillia (late 18th - early 20th centuries)] : monohrafiia. Vinnytsia: Nilan-LTD, 2017. 452 s.
  7. Malov S. V. Formuvannia estetychnoi kompetentnosti ditei molodshoho shkilnoho viku: metodychnyi posibnyk [Formation of aesthetic competence of primary school children: a methodological manual]. Vinnytsia. Vyd-vo «Tvory», 2024. 120 s. ISBN 978-617-558-183-4
  8. Marushchak O.V., Zuziak T.P., Solovei V.V., Kizym S.S. Synerhiia tsyfrovykh tekhnolohii ta zasobiv natsionalnoho ornamentu u formuvanni estetychnykh uiavlen fakhivtsiv kultury i mystetstva. [Synergy of digital technologies and means of national ornament in the formation of aesthetic ideas of culture and art specialists]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi. 2023. Vyp. 9 (15). S. 774. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-9(15)-770-781
  9. Nesterenko O. S. Klasyfikatsiia vydiv innovatsii ta efektiv vid yikh vprovadzhennia [Classification of types of innovations and effects of their implementation]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. 2013. Vyp. 4. S. 112-117.
  10. Pro innovatsiinu diialnist: Zakon Ukrainy: zi zminamy. [On innovative activity: Law of Ukraine: as amended].Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR). 2003. № 13. St. 93.
  11. Todosiienko N. L., Koval T. V., Hrab O. D. Art pedahohika v konteksti nastupnosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity: perspektyvy ta tvorchyi potentsial [Art pedagogy in the context of preschool and primary education: perspectives and creative potential]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia : Pedahohika i psykholohiia. Vinnytsia, 2024. Vyp. 76. S. 19-27. https://vspu.net/nzped/index.php/nzped https://doi.org/10.31.652/2415-7872-76-19-2703.pdf.
  12. Brovchak, L. S., Starovoit, L. V., Likhitska, L. M., Todosiienko, N. L., & Shvets, I. B. (2024). Integrating music, drama and visual arts in extracurricular programs: enhancing psychological development in early school-aged children. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 5(3), e24052. https://doi.org/10.51798/sijis.v5i3.791
  13. Lazarenko, N., Kolomiiets, A., & Kolesnik, K. (2022). Peculiarities of Organization of Group Interaction of Preschool Children in the Process of Game-Experimentation. Preschool Education: Global Trends, 2. Retrieved from https://preschool-journal.com/index.php/journal/article/view/16
  14. Starovoit L. Psychological and pedagogical aspects of preschoolers creative development in the process of creative labor training. Zbior artykułow naukowych. Konferencji Miedzynarodowej Naukowo-Praktycznej "Pedagogika. Wspołczesne tendencje w nauce i edukacji". Warszawa: Wydawca: Sp. z o.o. «Diamond trading tour», 2016. P. 84-87