Actual problems of physical education and methods of sports training

Academic Journal

No. 3 (2025)
Physical culture, physical education of different population groups

The impact of a comprehensive program of health and recreational physical activity on the quality of life of higher education students

Published 2025-10-29

Keywords

  • health and recreational physical activity, comprehensive program, quality of life, health, university students

How to Cite

The impact of a comprehensive program of health and recreational physical activity on the quality of life of higher education students. (2025). Actual Problems of Physical Education and Methods of Sports Training, 3, 7-24. https://doi.org/10.31652/3041-2463/2025-3-1

Abstract

Topicality. The article provides information on the feasibility of using recreational physical activity to improve the level of satisfaction and quality of life of university students.

Preservation of the physical and mental health of an individual is the highest value of society (Borysenko, 2025). Systematic and regular use of physical activity has a positive impact not only on physical health, but also on a person’s mental and cognitive well-being.

The purpose of the study: to analyze the effectiveness of the use of a comprehensive program using recreational physical activity tools by university students.

Material and research methods. To achieve the set goal, the following research methods were used: theoretical analysis, systematization and generalization of data from professional scientific and methodological literature and documentary materials, information from the global Internet network; comparison and contrast method; pedagogical and sociological methods, methods of assessing quality of life; methods of mathematical statistics. The study involved 35 male students aged 17-22 enrolled in the educational and professional program “Esports” at the National University of Physical Education and Sports of Ukraine.

Results of the study. It was found that a significant number of university students feel dissatisfied with life. In the study, the authors provide a rationale for the development of health-improving activities – a comprehensive program of health-improving and recreational physical activity aimed at increasing the level of satisfaction and quality of life of university students, disease prevention and improved academic performance.

Conclusions. It was found that after regular application of a comprehensive program of health and recreational physical activity, applicants improved their quality of life indicators. Systematic training according to the proposed comprehensive program will allow students to reduce the level of morbidity, increase their physical condition, and improve their academic performance.

References

  1. Андрєєва, О., Анохін, Е., & Бекар, С. та ін. (2021). Кіберспорт: монографія. Київ: Олімп. л-ра, 616 с.
  2. Андрєєва, О. В., Дутчак, М. В., & Благій, О. Л. (2020). Теоретичні засади оздоровчо-рекреаційної рухової активності різних груп населення. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 59-66. http://tmfvs-journal.uni-sport.edu.ua/issue/view/13575
  3. Благій, О. Л. & Андрєєва, О. В. (2011). Рухова активність як фактор формування здорового способу життя учнівської молоді. Актуальні проблеми фізичного виховання, реабілітації, спорту та туризму. Матеріали ІІІ-ї міжнар. наук. практ. конф. Запоріжжя, 27-28.
  4. Бобренко, С. & Андрєєва, О. (2024, a). Організаційно-методичне забезпечення оздоровчо-рекреаційної рухової активності кіберспортсменів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Серія 15, 12(185), 51-59. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).09.
  5. Бобренко, С. & Андрєєва, О. (2024, b). Рівень задоволеності та якості життя гравців у кіберспорті. Physical culture and sport: scientific perspective, 1(1), 199–207. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.31.
  6. Бобренко, С. М. & Андрєєва, О. В. (2023). Тренувальний та змагальний процес, як складова успіху в кібер іграх. Збірник тез VІ Всеукраїнської електронної конференції з міжнародною участю «Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії», 82-83. https://surli.cc/swchtz
  7. Бобренко, С. & Хрипко, І. (2024). Особливості психоемоційного стану кіберспортсменів. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, 29(3), 137–144. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024-29(3).137-144
  8. Борисенко, В. В. (2025). Особливості впливу якості життя здобувачів освіти вищих медичних закладів освіти на схильність до психосоматичних розладів. науковий вісник ужгородського національного університету. серія: психологія, (2), 66-69. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.12
  9. Герасименко, Л. О. (2018). Психосоціальна дезадаптація (сучасні концептуальні моделі). Український вісник психоневрології, 1, 62–65.
  10. Кравченко, І. П. (2021). Cучасні підходи формування здорового способу життя здобувачів вищої освіти/ Сучасні проблеми здоров’я та здорового способу життя у педагогічній освіті, 169-173. https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/335/364
  11. Криворучко, С. М. & Самохін, О. О. (2022). Вплив рухової активності на стан здоров’я та якість життя здобувачів вищої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, 11(157), 90-95. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.11(157).21
  12. Малахова, Ж. В. (2022). Рухова активність і мотиваційні пріоритети студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наукових праць / за ред. О.В.Тимошенка. Київ: Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова, 2 (146), 83–88
  13. Оксьом, П. М., Бережна, Л. І., & Криводуд, Т. Є. (2013) Особливості загальної та фізкультурно-оздоровчої рухової активності студенток вищого педагогічного навчального закладу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Чернігів : ЧНПУ, Вип. 107, Т. I, 258–260.
  14. Олексієнко, Я. І., Дудник, І. О., & Субота В. В. (2021). Формування фізичного стану студентів закладів вищої освіти засобами фітнес-технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 74, Т. 3, 49–54
  15. Рядова, Л. О., Цигановська, Н. В., & Кравченко О. С. (2022). Суть і характеристика рухової активності здобувачів вищої освіти. Аналіз тенденцій розвитку науки, освіти і суспільства : зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф. Полтава : ЦФЕНД, 49–52.
  16. Сікорська, Л. & Вознюк, Т. (2024). Вплив занять спортивними іграми на якість життя студентської молоді. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, (4), 19-30.
  17. Сіренко, Р. Р. & Левкін, Л. В. (2015). Організація занять оздоровчої спрямованості зі студентами (на основі шейпінгу та аквааеробіки): навч. посіб. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 178 с.
  18. Слободян, Н. О., Теренда, Н. О., Мулик, Т. О., & Романюк, Л. М. (2024). Оцінка якості життя та здоров’я учасників освітнього процесу. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України, (2), 38-43.
  19. Шинкарьова, О. Д. (2022). Методика викладання сучасних фітнес-технологій. Навчально-методичний посібник для здобувачів спеціальності 017 «фізична культура і спорт» Полтава. https://surl.li/dnukod
  20. Bland, Helen W, Melton, Bridget F, Bigham, Lauren E, Welle, & Paul D. (2014). Quantifying the Impact of Physical Activity on Stress Tolerance in College Students. College. Student Journal, 48(4), 559–568.
  21. Bland, H. W., Melton, B. F., Welle, P. D, & Bigham, L.E. (2012). Stress tolerance: new challenges for millennial college students. College Student Journal, Vol. 46, Issue 2, 362–375.
  22. Bland, H. W., Melton, B. F., Welle, P. D, & Bigham, L. E. (2016). Quantifying the impact of physical activity on stress tolerance in college students. College Student Journal, Vol,48(4), 559–569.
  23. Byshevets, N., Andrieieva, O., Shynkaruk, O., Dutchak, M., Blagii, O., Zakharina, I., Khlus, N., & Golovanova, N. (2025). Modelling the Effectiveness of Recreational Physical Activities Focused on Improving Stress Tolerance in University Students During Wartime. Physical Education Theory and Methodology, 25(2), 312–321. https://doi.org/10.17309/tmfv.2025.2.12
  24. Jong-Ho, Kim & Larry, A. McKenzie (2014). Impacts of Physical Exercise on Stress Coping and WellBeing in University Students in the Context of Leisure. Scientific Research Publishing, 6(19), 155-162.
  25. José, Moral de la Rubia (2022). Note on RankBiserial Correlation when There Are Ties. Open Journal of Statistics, 2, 597–622. DOI: 10.4236/ojs.2022.125036
  26. Khairullin, R., Kalimullina, O., Salnicova, O., Bachenina, E., & Ilin, S (2021). Development of stress resistance of students of engineering universities during examination session by means of physical education. E3S Web of Conferences 274, https://surl.li/vnnwem
  27. Shkola, О., Fomenko, О., Otravenko, О., Donchenko, V., Zhamardiy, V., Lyakhova, N., & Shynkarova, O. (2021). Study of the State of Physical Fitness of Students of Medical Institutions of Higher Education by Means of Crossfit in the Process of Physical Education. Acta Balneol. Journal of the polish balneology and physical medicine association, LXIII, 2(164), 105-109. doi: 10.36740/ABAL202102105
  28. Welle, P. D. & Graf, H. M. (2011). Effective lifestyle habits and coping strategiesfor stress tolerance among college students. American journal of health education, Vol. 42, 2, 96–105