Genre diversity of «play within a play» in contemporary ukrainian literature
https://doi.org/10.31652/3041-1084-2023-1-74-87Published 2023-10-18
Keywords
- dramaturgy, irony, «a play within a play», Ukrainian literature of the 20th century, genre, style, conflict
Copyright (c) 2024 Наталія Науменко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The problem of studying the evolution of ironical element in literature is crucially important and relevant. This article deals with the ironical style in dramaturgy, owing to the fact that it is founded on the element of game intrinsic to irony. The rhetoric figure of pretension (eironeia), from which the mentioned kind of comical had initiated, conditions the main object for this research — «a theatre within a theatre», or «a stage within a stage». Two-dimensional setting of the action (both in formal and substantial aspects) serves as an impetus for development of an ironic style not only in a play, but also in any possible generic modifications of this structure. In other words, an array of literary works shares the same artistic code, upon being included into the single play. Therefore, the main formal factor in this case is «a rehearsal», on which either an entire play or its part gets based. Actually, the studies of «a stage within a stage» in Ukrainian literature remain relevant nowadays. Regarding the history of national dramatic art, it can be said that there were few «rehearsal plays» and «show plays» in Ukraine for the time being; works like «Spokusy nesviatogo Antona (Temptations of Unholy Anthon)» by Ihor Kostetsky, «Kain (Cain)» by Olha Kyrylova and «Tsyrk zhyttia nashogo (The Circus of Our Life)» by Svitlana Leliukh are the updated epitomes of this genre. On the other hand, it is quite interesting to search for plays with traces of «a stage within a stage», since the functions of this means go far beyond the typical derision of internal theatrical drawbacks and intrigues. Having emerged as a reflection of the theatrical scene, «a stage within a stage» can evolve in any closed and open space. Significantly, this symbolizes the movement towards the event elements of theatrical action itself; however (when it comes to a high-quality artistic work), in case of showing some extraordinary events that set up acute conflicts either to be solved or remain open during the action.
Downloads
References
- Бондарева О. Міф і драма у новітньому літературному контексті: поновлення структурного зв’язку через жанрове моделювання: монографія. Київ : Четверта хвиля, 2006. 510 с.
- Вірченко Т. Художній конфлікт в українській драматургії 1990-2010-х
- років: дискурс, еволюція, типологія : монографія. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2012. 336 с.
- Вірченко Т. Сучасна українська драматургія: галерея портретів : монографія. Кривий Ріг : Видавець Р.А. Козлов, 2018. 180 с.
- Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. Київ : Либідь, 2001. 488 с.
- Герасимчук В. Поет і король, або Кончина Мольєра. П’єси про великих. Київ, 2003. С. 59–99.
- Давиденко Г. Театр «абсурду» як один із модерністських напрямків у драматургії II половини XX століття. Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. 54 с.
- Каспіч Г. Культурологічний інтертекст драматургії Валерія Герасимчука : автореф. дис. … канд. філол. наук (10.01.01). Київ, 2020. 20 с.
- Кирилова О. Каїн. Псевдодраматичний фрагмент. Від неба до землі : Антологія п’єс на біблійні теми. Київ : Фенікс, 2018. С. 217–232.
- Когут О. Прийом «театру в театрі» в сюжетах сучасної української драматургії. Наукові записки Тернопільського НПУ. Літературознавство. Вип. 31. Тернопіль : Вид-во ТНПУ, 2007. С. 69–83.
- Костецький І. Спокуси несвятого Антона. Театр перед твоїм порогом. Мюнхен : На горі, 1963. С. 14–114.
- Лелюх С. Цирк життя нашого. Сучасна українська драматургія. Альманах / упоряд. і авт. передм. Я. Верещак. Вип. 4. Київ : Фенікс, 2007. С. 187–198.
- Литвинська С. Драматургія Олексія Коломійця : проблематика і поетика: дис. … канд. філол. наук (10.01.01). Київ, 2008. 192 с.
- Науменко Н. Прийом «сцена на сцені» – чинник іронічного формозмісту в літературному творі : монографія. Київ: Видавництво «Сталь», 2023. 196 с.
- Новиков А. Художній універсум Марка Кропивницького: монографія. Харків : Майдан, 2006. 352 с.
- Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ : Либідь, 1997. 368 с.
- Семенюк Г., Гуляк А., Науменко Н. Літературна майстерність письменника : підручник. 2-ге видання, доп. і перероб. Київ : Видавництво «Сталь», 2015. 405 с.
- Хомова О. Художні пошуки в українській постмодерній драмі: жанри, конфлікти, характери: автореф. дис. … канд. філол. наук (спец. 10.01.01). Київ, 2012. 21 с.
- Чечель Н. Повертаючи стиль: філософсько-антропологічний дискурс української видовищної і драматичної культури від початків до XVIII століть : монографія. Київ : Видавець ПАРАПАН, 2004. 240 с.
- Barba E. Theatre Anthropology. A Dictionary of Theatre Anthropology: The Secret Art of the Performer. London-New York: Routledge, 1995. P. 5–32.
- Boothe W. A Rhetoric of Irony. Chicago: University of Chicago Press, 1974. 310 p.