Вивчення військових технологій як засобів популяризації фізики: від гіроскопа в робототехніці до систем стабілізації танкових гармат та безпілотних літальних апаратів
Опубліковано 2025-05-21
Ключові слова
- автоматизовані системи управління озброєнням,
- робототехніка,
- танкова гармата,
- безпілотний літальний апарат (БПЛА),
- фізика
- гіроскоп,
- датчик кута ...Більше
Авторське право (c) 2025 Сергій Киричик, Олександр Мартинюк

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У сучасному світі де технології швидко змінюють принципи розвитку економіки, виробництва та оборони, наука фізика стає фундаментом для створення передових рішень у робототехніці, безпілотних системах та високоточній зброї. Це особливо важливо для оборонної промисловості, де наука дозволяє не лише ефективно захищатися, а й отримувати стратегічні переваги. Війна в Україні яскраво продемонструвала актуальність таких знань. Саме тому якісна підготовка молоді у галузі фізики дозволяє не лише зміцнити національну безпеку, а й задавати тенденції технологічного прогресу на світовій арені.
У статті наведено приклад вивчення принципу функціонування гіроскопа й окремих аспектів його використання в освітній робототехніці та безпілотних літальних апаратах (БПЛА). Проаналізовано теоретичні основи роботи автоматизованої системи управління озброєнням танків, зокрема стабілізатора танкової гармати на прикладі вітчизняної машини Т-64. В основі їх функціонування використано закони фізики – від принципів інерції та моменту сили до управління коливальними системами. Вивчення принципів роботи танкового стабілізатора, автоматизованого управління його озброєнням, а також систем керування БПЛА підвищать науковий рівень майбутніх інженерів та педагогів. Такі знання можуть бути ефективно інтегровані у вивчення фізики, радіотехніки, робототехніки, в гуртковій на науково-дослідницькій роботі що спонукатиме здобувачів освіти до навчання та створення власних автоматизованих проєктів.
У межах дослідження були розроблені та апробовані лабораторні роботи з робототехніки здобувачами освіти фізичних спеціальностей та курсантів танкового інституту. Описано методику проведення розроблених лабораторних робіт, та здійснено аналіз їхньої ефективності. Запропоновано методичні рекомендації щодо модифікації лабораторних робіт з урахуванням рівня підготовки здобувачів освітив та наявного обладнання. Це не лише приклад можливостей інтеграції оборонних технологій у освітнє середовище, але і практичні рекомендації для викладачів, які бажають зробити свої заняття цікавішими та ефективнішими.
Завантаження
Посилання
- Бондарук П. А., Серпухов О. В., Касімов А. М., Горбов О. М., Кривошапка А. І. Автоматизовані системи управління озброєнням. Навчальний посібник. Частина 1. Харків: Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», 2019. 404 с.
- Бондарук П. А., Серпухов О. В., Касімов А. М., Александрова Т. Є., Макогон О. А. Автоматизовані системи управління озброєнням. Навчальний посібник. Частина 2. Харків: Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», 2023. 306 с.
- Lego Mindstorms EV3. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Lego_Mindstorms_EV3
- Глотов В. М., Фис М. М., Колесніченко В. Б., Гуніні А. В. Застосування БПЛА у військовій справі та аерозніманні. Монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 196 с.
- Мартинюк О. С., Мосійчук В. О. Особливості використання безпілотних літальних апаратів для виявлення теплових втрат. Комп’ютерні технології: сучасні реалії та перспективи: Тези доповідей VІ міжвузівського науково-практичного семінару, (м. Луцьк, 16 грудня 2020 р). Луцьк: ЛІРоЛ Університету «Україна», 2020. С.71–74.
- Сиротенко А. М. Підготовка комплексу озброєння танка до застосування. Практичний посібник. Харків: Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2005. 190 с.