Vol. 2 No. 1 (2025)
Theory and methods of vocational education

Оral exercises in analytical geometry as a means of forming professional competences

Olga Kravchuk
Lesia Ukrainka Volyn National University
Bio

Published 2025-05-21

Keywords

  • Keywords: oral exercises; analytical geometry; professional competencies; students of higher education.

How to Cite

Оral exercises in analytical geometry as a means of forming professional competences. (2025). Mathematics, Informatics, Physics: Science and Education, 2(1), 160-168. https://doi.org/10.31652/3041-1955-2025-02-01-15

Abstract

The article examines the role and place of oral exercises in geometry as an element of the formation of mathematical competencies of education seekers. The features of the use of oral exercises in teaching the educational component "Analytical Geometry" by applicants for higher mathematical education at the university and geometry in general secondary education institutions are considered. The results of the tasks of the certification work of the NMT 2024 in mathematics, in particular geometry, submitted by the Ukrainian Assessment Center, which indicate that the statistical indicators of NMT tasks have deteriorated compared to the corresponding indicators of the tasks of the external assessment and NMT of previous years, are analyzed. The article notes that the systematic use of oral exercises in the study of analytical geometry by applicants for higher education and geometry by students of general secondary education institutions is one of the effective methods for solving this problem. It has been noted that a well-chosen system of oral exercises contributes to the development of logical thinking of students, increases their mathematical culture, increases creative activity, teaches attentiveness, and forms the ability to plan one’s activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
  2. Ільченко Г. Про значення усних вправ у процесі вивчення шкільного курсу математики. Збірник наукових праць викладачів, аспірантів, магістрів і студентів фізико-математичного факультету /ПНПУ імені В.Г. Короленка; редкол.: Ю.Д. Москаленко (голов. ред.) та ін. Полтава: ТОВ «АСМІ», 2014. С. 74–75.
  3. Кравчук О.М. Практикум з аналітичної геометрії: навч.посіб. для вищ. навч. закл. у 2 ч. Ч1. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім..Лесі Українки, 2012. 223 с.
  4. Кузьменко Т. І. Обчислювальна культура як компонент математичної грамотності учнів основної школи. Розвиток інтелектуальних умінь і творчих здібностей учнів та студентів у процесі навчання дисциплін природничо-математичного циклу «ІТМ*плюс – 2015»: матеріали ІІ Міжнародної науково-методичної конференції. Суми, 2015. С. 50–51.
  5. Матяш О. І. Компетенція раціональних обчислень як необхідна передумова математичної компетентності вчителя та учня. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2889/Matiash_Paliiy.pdf?sequ%20ence=1&isAllowed=y
  6. Методика проведення усних обчислень на уроках математики: URL: https://vseosvita.ua/library/embed/000zd8-0749.doc.html
  7. Місце і роль усних обчислень у підвищенні рівня обчислювальної культури учнів старших класів. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/download/2046/pdf
  8. Носаченко Л. В. Формування та розвиток обчислювальних обчислювальної культури учнів. Збірник наукових статей студентів фізико-математичного факультету. 2010. Вип. 4. С. 175–178.
  9. Усні вправи на уроках математики: URL: http://fastiv-lyceum.edukit.kiev.ua/Files/downloads
  10. Офіційний звіт про результати НМТ у 2024 році: URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/Zvit-NMT_2024-Tom_2_red.pdf