Mathematics, Informatics, Physics: Science and Education
Vol. 1 No. 1 (2024)
Theory and methods of vocational education

Professional orientation of mathematical training of technical specialty students in the context of fundamentalization of the educational process

Alona Kolomiets
Vinnytsia National Technical University
Bio

Published 2024-06-20

Keywords

  • fundamentalization, mathematical preparation, professional orientation

How to Cite

Professional orientation of mathematical training of technical specialty students in the context of fundamentalization of the educational process. (2024). Mathematics, Informatics, Physics: Science and Education, 1(1), 89-98. https://doi.org/10.31652/3041-1955-2024-01-09

Abstract

The article examines the peculiarities of mathematical training of future technical specialists in the context of fundamentalization of the educational process. The study of the definitions of fundamentalization, mathematical preparation was carried out, the main characteristic features of mathematical preparation, proposed by the researchers of the problem of mathematical preparation, were singled out. An analysis of the work of scientists dedicated to the selected research problem was carried out. It has been established that the mathematical training of future technical specialists is a dialectical combination of formed mathematical skills and abilities for their applied application and the direct process of forming these skills.

The fundamentalization of mathematical training is considered to be the concept of improving mathematical training, in which basic mathematical invariants are selected for their further application in professional activities.

To implement the approach of professional orientation of mathematical training of students of technical specialties, it is recommended to take into account the peculiarities of the construction of the course of higher mathematics and courses of special disciplines in order to enable the integration of educational material, as well as the organization of the educational process in higher education institutions.   Based on the analysis of educational programs for students of various specialties of the Vinnytsia National Technical University, a conclusion was made about the difference in program results in mathematics for students of the same lecture stream. On the basis of which it is proposed to unify tasks of professional content.  Examples of professional tasks from the "Theory of Probability" section are given.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Березюк О. В. Проблеми при викладанні безпеки життєдіяльності в процесі підготовки фахівців радіотехнічного профілю. Педагогіка безпеки. 2019. № 2. С. 104-111. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-2-104-111
  2. Васильєв В. М., Жук С.Я. Теорія ймовірностей в радіотехніці : підручник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2023. 362 с.
  3. Глушко О. О., Яценко С. Є. Математична підготовка майбутніх вчителів хімії і біології в педвузі як фактор, що підвищує конкурентоспроможність фахівця. http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchdpu/ped/2011_83/Glushko.pdf
  4. Дутка Г. Я. Фундаменталізація математичної освіти майбутніх економістів: монографія. Київ, 2008. 480 с.
  5. Карпенко О. Г. Теоретико-методологічні підходи професійної готовності фахівців до соціальної роботи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 11. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління. 2006. С. 46–54.
  6. Ковтонюк М. М. Проблема фундаменталізації професійної освіти майбутнього вчителя математики. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2012. № 4. С. 17-25. Режим доступу: https://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2012_4_5
  7. Ковтонюк М. М. Фундаменталізація професійної підготовки майбутнього вчителя математики – бакалаврiв: монографія. Вінниця: ТОВ «Фірма «Планер», 2013. 425 с.
  8. Ковтонюк М. М. Теоретичні і методичні засади фундаменталізації загальнопрофесійної підготовки майбутнього учителя математики:. дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2014. 549 с.
  9. Коломієць А. А. Використання прикладних задач при вивченні теми «Диференціальні рівняння» як шлях до фундаменталізації навчального процесу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2014. № 42 (1). С. 37–40.
  10. Коломієць А. А. Теорія і практика фундаменталізації математичної підготовки майбутніх бакалаврів галузі знань «Електроніка та телекомунікації» :. дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04. Вінницький національний технічний університет. Рівненський державний гуманітарний університет Рівне, 2023. 628 с.
  11. Кучерук О. Я. Математична підготовка майбутніх інженерів-програмістів в контексті компетентністного підходу. The European Scientific and Practical Congress «Global scientific unity 2014», 26–27 September, Prague (Czech Republiс), 2014. Vol. 3. Р. 194–199.
  12. Мельничук І. М. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій у вищих навчальних закладах : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04; ТНПУ ім. Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2011. 585 с. С. 27.
  13. Мурашковська В. П., Казнадій С. П. Психолого-педагогічні основи математичної підготовки майбутніх інженерів-механіків. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 1. С. 264–268. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-015-1-050
  14. Петрук В. А. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей у процесі вивчення фундаментальних дисциплін: монорафія. Вінниця: «Універсум-Вінниця», 2006. 292 с.
  15. Положення про відкрите заняття. Вінницький національний технічний університет. https://vntu.edu.ua/uploads/2021/polvs.pdf
  16. Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ: монографія. Харків: Факт, 2005. 360 с.
  17. Ребуха Л. З. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери: проблемні підходи. Матеріали міжнародної конференції : Проблеми реформування педагогічної науки та освіти, м. Хмельницький, 1-2 грудня, 2017 р. С. 124–125.
  18. Ребуха Л. Фундаменталізація вищої професійної освіти майбутніх соціальних працівників: антропологічний та гуманістичний підхід. Фундаменталізація вищої професійної освіти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». Випуск 5/37 (2017). С. 156–163.
  19. Семеріков С. О. Фундаменталізація навчання інформативних дисциплін у вищій школі: монографія / за заг. наук. ред. М. І. Жалдак. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. 340 с. https://doi.org/10.31812/0564/935