FORMATION OF ARTISTIC COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF PRIMARY GRADES USING THEATER ARTS
Published 2025-05-15
Keywords
- artistic competence; future teachers; theatrical art; applicants for pedagogical specialties; professional activities of teachers

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The article is devoted to the analysis of the effectiveness of theatrical art as an important tool for the development of artistic competence in future teachers. Artistic competence, which includes the ability to perceive, understand, interpret and creatively use artistic forms, is necessary for the successful professional activity of teachers. Theatrical art, in particular its interactive and emotionally rich practices, promoting the development of key skills in students of pedagogical specialties: communication, creativity, emotional and social. The article reveals the role of theatrical art in the formation of artistic competence of future teachers, which is an important component of their professional training. The possibilities of using theatrical techniques and methods in the training of pedagogical majors were analyzed, the emphasis was placed on the development of actors' verbal and non-verbal communication, the ability to convey emotional experience.
Special attention is paid to the integration of theater practices into educational programs aimed at training teachers, in particular through the creation and conduct of theater trainings, role-playing games, as well as acting out pedagogical situations. The psychological and pedagogical mechanisms through which theatrical forms of education influence the formation of future teachers' flexibility of thinking, perception and adaptation to various conditions of interaction with students are revealed. Special importance is attached to the development of emotional intelligence and the ability to improvise, which are key to successful communication with students and management of the educational process.
Downloads
References
- Дубина Л. Г. (2004). Використання театральної педагогіки у підготовці майбутніх учителів початкових класів [Дисертація кандидата педагогічних наук, Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України.
- Казьмірчук Н.С., Жовнич О.В. & Стахова І.А. (2020). Театр природи як засіб формування м'яких навичків учнів початкових класів. Наукові записки Вінницького державний педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вип. 61. С. 23‒30.
- Коваль, Т. В., & Граб, О. Д. (2022). Національне виховання молодших школярів засобами музично-театралізованої діяльності. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 206-211.
- Коваль Т. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів до використання музичного фольклору в навчально-виховному процесі початкової школи. Педагогіка : Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника. 2013. Вип. XLVI. С. 27-33.
- Коваль Т. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкових класів у контексті парадигмального оновлення сучасної. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2016. № 3 (57). – С. 390-398.
- Коваль Т. Формування мистецьких компетентностей у здобувачів педагогічних спеціальностей як складова професійної підготовки. Актуальні проблеми мистецької підготовки майбутнього вчителя (Х школа методичного досвіду): матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 21-22 листопада 2024року. Вінниця, 2024. С. 117-121.
- Koval T., Kolesnik К., Grab O. Ukrainian folk song creativity as a means of education of younger school students in the conditions of the new ukrainian school. Viae Educationios: Studies of Education and Didactics. № 2. 2023. С. 19-24.
- Кожевнікова, Л., Малашевська, І., & Мартинюк, А. (2023). Розвиток мистецької компетентності майбутніх вчителів музичного мистецтва. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.
Серія: "Педагогічні науки", (3), 51–56. - Масол Л.М. Впровадження компетентнісного підходу до змісту загальної мистецької освіти: аналіз Державних стандартів. Мистецтво та освіта, 2014. No 4. С. 2–8.
- Тодосієнко Н.Л., Барановська І.Г. Формування мистецької компетентності дітей як необхідна складова професійної підготовки майбутніх учителів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти [зб. наук. праць] / гол. ред. кол. О.П. Щолокова. Київ : Видавництво УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. Вип. 32. С. 115-124.