Vol. 1 No. 5 (2025)
Статті

METHODOLOGY OF SYNERGISTIC APPROACH AS A BASIS FOR SINGING DEVELOPMENT OF STUDENTS OF ART FACULTIES

Zhao Yulong
Bio

Published 2025-05-15

Keywords

  • synergistic approach, singing development, students of art faculties, methodological foundations, principles, paradigm

How to Cite

METHODOLOGY OF SYNERGISTIC APPROACH AS A BASIS FOR SINGING DEVELOPMENT OF STUDENTS OF ART FACULTIES . (2025). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 1(5), 56-61. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-1)-06

Abstract

The article reveals the scientific and theoretical foundations of the synergistic approach methodology in the context of singing development of students of art faculties. The author formulates a definition of the concept of “singing development of students of art faculties”, as well as theoretically substantiates and defines the essential characteristics, principles and methodological foundations of the synergistic approach as a basis for developing a methodology for the singing development of students of art faculties, which ensures maximum effectiveness of singing development in the conditions of constant change of social and social processes, as well as the correspondence of the content of professional vocal training to modern challenges. The essential characteristics of the synergistic approach methodology presented in the article embody a focus on establishing and specifying the natural mechanisms of complex systems' ability to self-organize, on cognitive activity in learning new knowledge, as well as on qualitative variable transformations of complex systems from their chaotic nature to structuring, and function in accordance with the motivational and cognitive, innovative and value-based, and political and communicative directions of vocal training. Among the principles of the synergistic approach as the basis for the singing development of students of art faculties are the principle of openness, which regulates the dynamics of environmental influences, the principle of self-organization, which is ensured by the ability of the system to self-organize in relation to its components, the principle of attractiveness and the principle of bifurcation, which ensures the nonlinearity of the process of singing development of students of art faculties. Methodological principles of the synergistic approach to designing strategic vectors of singing development based on the use of pedagogically planned and spontaneous pedagogical influences, development of multivariate trajectories of singing development; methodological support for the coherence of procedural components of singing development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Виненко В.Г. Синергетика в школі. Педагогіка. 1997. № 2. С.55-60.
  2. Вознюк О. В. Синергетика освіти: розвиток, навчання, виховання. Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем: Матеріали Першої Всеукраїнської наукової конференції. 17–18 червня 2003 року, м. Житомир. Житомир, 2003. С. 51–55.
  3. Гончаренко С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне: Волинські обереги. 2011. 552 с.
  4. Євтодюк А.В. Філософія освіти і синергетика – L'union faite a force. Філософія освіти ХХІ століття: проблеми і перспективи. Методологічний семінар 22 листопада 2000 р. Збірник наукових праць за ред. В.Андрущенка. Київ: Товариство “Знання України”, 2000. С.175-180.
  5. Кремень В. Г. Людиноцентризм в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка, 2009. 520 с.
  6. Кремень В.Г. Ільїн В.В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму. Київ: Педагогічна думка, 2012. 368 с.
  7. Лузік Е.В. Системно-синергетичний підхід до проектування самостійнопізнавальної діяльності студентів у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні і світі: десять років наукового пошуку: колективна монографія. Акад. пед. наук України; І-т вищої освіти України; за ред. В.П. Андрущенка, В.І. Лугового. Харків: Видавництво НУА, 2009. С. 76-90.
  8. Лутай В.С. Розробка сучасної філософії освіти на засадах синергетики. Вища освіта України. № 1. 2009. С. 33-35.
  9. Нестеренко Г. О. Синергетичний вимір самореалізації особистості в умовах трансформації суспільства: дисертація кандидата філос. наук: 09.00.03. Запорізький державний університет. Запоріжжя, 2002. 201с.
  10. Нещадим М.І. Військова освіта України: історія, теорія, методологія, практика: Монографія. Київ: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2003. 852 с.
  11. Сальник І.В. Реалізація синергетичних принципів у контексті функціонування системи шкільного фізичного експерименту. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Випуск 5. С.146-152
  12. Ткаченко Л.І. Синергетичний підхід у педагогіці: нова парадигма. Освіта та розвиток обдарованої особистості: Наука – практиці. № 10. 2013. С. 18-21.
  13. Хоружий С.Г. Система консолідованого регулювання і нагляду за діяльністю фінансових установ: автореферат дисертації доктора екон. наук: 08.00.08; Ун-т банк. справи. Львів, 2021. 39 с.
  14. Чалий О.В. Синергетичні принципи освіти та науки. Київ: Знання, 2000. 24 с.