Том 1 № 5 (2025)
Статті

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У ПРОЦЕСІ ІНТЕРПРЕТАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ КЛАСУ УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ

Дмитро Замишляєв
Біографія

Опубліковано 15-05-2025

Ключові слова

  • клас ударних інструментів, компетентнісний підхід, професійні компетенції, виконавські компетенції, інтерпретація, інтерпретаторська діяльність

Як цитувати

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У ПРОЦЕСІ ІНТЕРПРЕТАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ КЛАСУ УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 1(5), 70-79. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-1)-08

Анотація

Стаття присвячена вивченню процесу формування професійних виконавських компетенцій. У зв’язку зі зростаючою конкуренцією на ринку праці та стрімким розвитком передових технологій у сучасній педагогіці впроваджуються інноваційні підходи. Освіта, яка раніше ґрунтувалася на системі знань, умінь і навичок, тепер розглядає особистість здобувача освіти як основну цінність і орієнтир для педагога. Сучасний роботодавець прагне бачити у співробітниках не лише носіїв теоретичних знань, а й фахівців, які впевнено орієнтуються в інформаційному просторі, здатні до подальшого самонавчання і саморозвитку. У межах цієї тенденції в професійній освіті формується компетентнісний підхід, який набуває все більшого значення. Мета статті – розкрити сутність та структуру інтерпретаційної діяльності студента класу ударних інструментів, а також визначити мету й завдання професійної підготовки, орієнтованої на компетентнісний підхід. У відповідності до мети та поставлених задач визначено етапи інтерпретаційної діяльності студентів та різновиди професійних компетенцій. У ході дослідження теоретичних засад формування професійних компетенцій було встановлено, що цей процес є багатоаспектним і потребує інтеграції знань, умінь та навичок, а також розвитку творчого потенціалу майбутніх виконавців. Формування професійних компетенцій має спиратися на чітко визначену педагогічну стратегію, що базується на компетентнісному підході. Це є ефективною методологічною основою для формування професійних компетенцій. Компетентнісний підхід сприяє інтеграції знань, умінь і навичок у єдину систему, що забезпечує підготовку висококваліфікованих виконавців, здатних адаптуватися до сучасних вимог музичного середовища. Роль педагога у формуванні професійних компетенцій полягає у створенні індивідуальної траєкторії розвитку студента, забезпеченні умов для його творчої самореалізації, а також у супроводі й підтримці на кожному етапі інтерпретаційної діяльності. Сутність професійних компетенцій студентів класу ударних інструментів полягає у здатності інтегрувати теоретичні знання, виконавські навички, а також художньо-естетичне розуміння твору для створення цілісного музичного образу. Вони включають художнє мислення, здатність до аналізу та інтерпретації твору, володіння технічними засобами виконання, а також навички роботи в сольному, ансамблевому та оркестровому форматах.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ, Ірпень: ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
  2. Дряпіка В.І. Орієнтації студентської молоді на цінності музичної культури: соціально-педагогічний аспект. Інститут педагогіки АПН України. Кіровоград: Держ. центр. укр. вида-во, 1997. 215 с.
  3. Линенко А.Ф. Педагогічна діяльність і готовність до неї. Одеса: ОКФА. 1995. 80 с.
  4. Маркова О. М. Інтонаційність музичного мистецтва. Наукове обґрунтування та проблеми педагогіки. Київ: «Музична Україна», 1990. 182 с.
  5. Масол Л. Концепція загальної мистецької освіти. Мистецтво та освіта. 2004. № 1. С.2-5.
  6. Нагач М.В. Підготовка майбутніх учителів у школах професійного розвитку в США : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спеціальність 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Київ, 2008. 21 с.
  7. Овчарук О. Сучасні підходи до розвитку поняття якості освіти: світовий контекст. Моніторінг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. Київ: K.I.C., 2004. С. 15 - 21.
  8. Пометун О. Компетентнісний підхід - найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. № 1. С. 5 - 6.
  9. Рало А. Компоненти системи звукоутворення та їх функціонування при грі на звуковисотних клавішних ударних інструментах. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Випуск 35 : Студії музикознавчі. Львів, 2015. С. 326-340.
  10. Юдзіонок Н.М. Формування професійної компетентності вчителя в музично-інтерпретаційній діяльності: деякі результати дослідно-експериментальної роботи. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського. №1 - 2. Одеса, 2011. С. 222 - 226.
  11. Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program - OECD (Draft).