Статті
Опубліковано 01-01-2025
Ключові слова
- цілісна освіта особистості,
- гуманізм,
- театр,
- шкільний театр,
- театральне мистецтво
- ренесансний гуманізм,
- протестантська гімназія,
- католицький колегіум,
- Еразм Роттердамський ...Більше
Як цитувати
ТЕАТР ЯК ПЕДАГОГІЧНА ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАВДАНЬ ЦІЛІСНОЇ ОСВІТИ ОСОБИСТОСТІ У РАННІЙ НОВИЙ ЧАС. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 5, 94-99. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-1)-11
Анотація
Статтю присвячено історико - педагогічному та історико - культурологічному аналізові поглядів європейських гуманістів та вивченню ранньомодерних освітніх практик щодо інтеграції театру та театральних вистав у розв’язання завдань цілісної освіти особистості. Ви явлено ренесансно - гуманістичне бачення педагогічного потенціалу театру, а також прослідковано особливості цієї форми виховання в практиці ранньомодерних європейських закладів освіти – протестантcьких гімназіях і католицьких колегіумах. З’ясовано, що у ранньомодерних культурно - світоглядних системах (ренесансний гуманізм, протестантський гуманізм, католицький гуманізм) було спільним визнання вагомого значення театру і театрального мистецтва у реалізації завдань цілісної освіти особистості. Виявлено, що детермінуюч и освіту гуманістичним пріоритетом “sapientem et eloquentem pietatem ” ( «вчена і красномовна побожність» ) тогочасні мислителі ключовими критеріями цілісної освіти проголосили освіченість, красномовство та доброчесність. Інтеграція т еатру в освітній процес дала змогу успішно сформувати зазначені критерії: вивчення сюжетів та текстів латинських авторів формувало гуманістичну освіченість; виголошення промов та гра ролей давали змогу ефективно розвинути красномовство, а зміст вистав було спрямовано на розвиток доброчесності та духовно - моральну формацію учнів і молоді. Доведено, що гуманісти одностайно підкреслити виняткову педагогічну цінність шкільного театру, а освітні реформатори (протестанти та єзуїти) успішно масштабувати гуманістичн і ідеї інтелектуального, естетичного та духовно - морального виховання в широкій культурно - освітній мережі гімназій та колегіумів. Окреслено значення та роль театрального мистецтва у реалізації гуманістичної філософії цілісної освіти особистості. Зазначено, що ранньомодерні педагогічні уявлення про театр мали значно ширший ефект, ніж лише освітній. Тогочасні театри започаткували нову еру в розвитку театрального мистецтва. На відміну від середньовічного театру, гуманістичний підхід дозволив суттєво «демократизувати» вибір тем, додати творчу фантазію до сюжетів вистав, що забезпечило широкий розквіт шкільної драми у європейському соціоку льтурному просторі раннього Нового часу.Завантаження
Дані завантажень поки не доступні.
Посилання
- Dobriyan D. M. Artistic, pedagogical and public activities of Oleksandr Murashko (1875 - 1919): qualified scientific work. Kyiv, 2018. P. 4 - 7;
- Konovets S. V. Aesthetic and ethical principles of optimizing the professional activities of teachers of fine arts of higher educational institutions: manual. Kyiv, 2013. 9 p.;
- Kuznets T. V. History of Ukraine in the 19th century. Uman, 2010. P. 6 - 8;
- Mori E. On this day in 1930, the
- "Ukrainian Picasso
- " Oleksandr Bogomazov died. 2022. URL: https://suspilne.media/culture/136273 - cogo - dna - u - 1930 - roci - pomer - ukrainskij - pikasso - oleksandr - bogomazov/ (access date 07. 09. 2024);
- Murashko M. I. Memories of an old teacher. Kyiv: Mystetstvo Publishing House, 1964, p. 3, 6;
- Nagayko T. The Civic Movement of the Second Half of the 19th Century in the Memories of Its Representatives: Historiographic Vision of the Journal
- “For a Hundred Years
- ”. Ukrainian Historical Collection. 2017. Issue 19, P. 2 - 10;
- Oleksandr Murashko: Life and Work of the Genius of the Ukrainian Renaissance. URL: https://kyiv.gallery/statii/oleksandr - murashko - zhyttia - ta - tvorchist - heniia - ukrainskoho - vidrodzhennia (access date: 17. 06. 2023);
- Rudenko Y. Fundamentals of Modern Ukrainian Education.
- –
- Kyiv: Olena Teliga Publishing House, 2003. 328 p.;
- Sytnyk I. Formation of the artistic worldview of Tatyana Yablonska in the workshop of the painting teacher Fedor Krychevsky. Current issues of the humanities. 2021. Issue 35, volume 5. P. 49 - 51;
- Stelmakhovych M. Ukrainian family pedagogy. K., 1996. 286 p.;
- Syavavko E. Ukrainian ethnopedagogy in its historical development. K.:
- “Naukova dumka
- ”, 1974. 152 p.;
- Telyachy Y. V. Burial of P. I. Kholodny in Warsaw (1930) - a requiem for an outstanding Ukrainian. 100 years of Ukrainian culture in exile: All - Ukrainian scientific and practical conference, 9 - 10 Dec. 2021, Kyiv. P. 3 - 4.;
- Fedyaeva V. L. Family education in historical retrospect (second half of the 19th - 20th centuries): monograph/ V. L. Fedyaeva. - Kherson: RIPO, 2010. P. 17 - 167.
- Formation of communicative competence of future music teachers: monograph [ Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva] : monohrafiia / Vasylevska - Skupa L.P. Vinnytsia:
- «Planer»
- LLC, 2014. 45p