№ 5 (2025)
Статті

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Ольга Щолокова
Український державний університет імені Михайла Драгоманова, м. Київ, Україна
Біографія

Опубліковано 01-01-2025

Ключові слова

  • інструментально - виконавська підготовка,
  • вчитель музики,
  • виконавська компетентність,
  • музична освіта,
  • інтерпретація музичних творів,
  • музично - просвітницька діяльність
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ІНСТРУМЕНТАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 5, 10-17. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-1)-01

Анотація

У статті визначено та обґрунтовано можливості підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва на основі виконавської компетентності за різними напрямками інструментальної освіти. Для вчителя-музиканта виконавські навички є важливою ознакою готовності до професійної діяльності. Їхня педагогічна сутність полягає у певному мотиваційному, оцінювальному, теоретичному та практичному ставленні до виконавства як творчої діяльності, у контролюванні власних дій і почуттів, керуванні ними, що передбачає відповідне ставлення до процесу виконання. Зазначено, що вдосконалення виконавської компетентності студентів та здатності застосовувати її у професійній діяльності ґрунтується на різнобічній музичній освіті та виконавській культурі, які сукупно формують цю професійну якість. Визначена проблема стає особливо актуальною у зв'язку з тим, що до музично-педагогічних закладів вступають абітурієнти з різною виконавською підготовкою. Автор обґрунтовує, що інструментально-виконавська компетентність майбутнього вчителя музики формується за такими напрямками: техніко-виконавський (формування техніки гри на музичному інструменті, що включає звукопровідні навички та точність звуковисотної інтонації, координацію функцій рук та раціональність рухів, володіння різними аплікатурними прийомами та штрихами, метро-ритмічну чутливість, формування музично-аналітичного мислення, здатність до самоаналізу та самовдосконалення); програмно-репертуарний (знання музичного репертуару, вміння самостійно добирати його для учнів різних вікових категорій; вміння здійснювати методичний, художньо-педагогічний та виконавський аналіз музичних творів); музично-інтерпретаційний (вміння здійснювати інтерпретацію та її спрямування у педагогічній діяльності). концертно-виконавський (готовність до музично-просвітницької діяльності). Кожен напрямок має свої завдання, які необхідно враховувати на всіх етапах професійної підготовки. Така орієнтація інструментально-виконавської підготовки є стратегічно перспективною в сучасних умовах, оскільки знаходиться у сфері творчості музиканта-виконавця і дозволяє успішно вирішувати професійні завдання.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Апатський В. (1994) Теорія виконавства і методика навчання гри на духових інструментах. 145.
  2. Андрейко О.І. (2004) Методи вдосконалення виконавського апарату музиканта – інструменталіста. [Дис. канд. пед. наук. НПУ ім. М.П. Драгоманова].185.
  3. Гусейнова Л. В. (2017) Педагогічні умови формування виконавської культури майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі інструментально - виконавської підготовки. Теорія і методика мистецької освіти. Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова, (22(27)).1. 55 – 62.
  4. Давидов М. (1999) Інтерпретаційні аспекти виконавської майстерності. Науковий вісник НМАУ Музичне виконавство. (2). 88 – 97.
  5. Жигінас Т. (2015) Методика підготовки майбутніх учителів музики до концертно - освітньої діяльності. Навчально - методичний посібник. Київ. 123.
  6. Крицький В. (1999) «Формування уміння художньої інтерпретації студентів музичних факультетів педагогічних закладів вищої освіти». [Автореф. дисертації канд. пед.наук. НПУ ім. М.П. Драгоманова]. 20.
  7. Мозгальова Н.Г., Барановська І.Г. (2019) Емоційно - інтелектуальний потенціал у розвитку творчої особистості вчителя музики. Актуальні питання мистецької освіти та виховання: наукове видання. 119 - 127.
  8. Москаленко В. Г.(2013) Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ. 134.
  9. П’ятигорський В. М. (2011) Система скрипкової техніки. У 2 - х частинах. Теорія. Методичні коментарі. Київ. 120.
  10. Радван Н. (2015) Проблеми виконавської техніки в контексті становлення і розвитку класичної скрипкової школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія Теорія і методика мистецької освіти: (18(23)). 319 – 324.
  11. Сухомлинський В. О. (1976) Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори: в 5 т. Київ: Радянська школа. (1). 55 – 206.
  12. Шульгіна В. Д. (2006) Нариси з історії української музичної культури: монографія. Київ. ДАКККіМ. 108.
  13. Фрайт І. Чорний Ю. (2022) Методика формування виконавської майстерності скрипаля у педагогічній діяльності Георгія Павлія. Молодь і ринок. №1(199). 87 - 93.
  14. Щолокова О. П. (2013) Розповідаємо учням про мистецтво. Навчальний посібник для студентів педагогічних університетів. Київ Вид - цтво НПУ. 166.
  15. Martienssen C. A. (1957) Die Methodik des individuellen Klavierunterrichts. Leipzig.