Actual problems of physical education and methods of sports training

Academic Journal

No. 3 (2025)
Physical culture, physical education of different population groups

Physical education and recreational activities of adolescents in terms of motivational priorities

Butenko Halyna
Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University
Bio

Published 2025-10-29

Keywords

  • adolescent motivation, physical education, recreational activity

How to Cite

Physical education and recreational activities of adolescents in terms of motivational priorities. (2025). Actual Problems of Physical Education and Methods of Sports Training, 3, 25-37. https://doi.org/10.31652/3041-2463/2025-3-2

Abstract

Topicality. The study addresses the problem and pathways of forming adolescents’ motivation for physical education and recreational activities, which is highly relevant in the context of modern socio-political challenges.

The purpose of the study. The aim of the research was to identify and systematize the main factors influencing adolescents’ motivation toward physical and recreational activity, as well as to determine effective pedagogical approaches for fostering sustainable motivation for regular physical education.

Materials and methods of the study. The study involved 40 sixth-grade students, divided into control and experimental groups. The main differences in the organization of physical education in the experimental group included conducting extracurricular recreational classes primarily outdoors at various locations, administering student surveys, monitoring the adequacy of pedagogical approaches, and evaluating the effectiveness of organizing recreational activities. The applied research methods included questionnaires, pedagogical observations, pedagogical experiment, physical fitness testing, and mathematical statistics.

Results of the study. The findings demonstrated that the implementation of a system of physical and recreational activities, incorporating individualized approaches, aerobic exercises, and interactive methods, contributed to a higher level of students’ motivation toward physical education and, in particular, recreational activities. Students in the experimental group showed a statistically significant improvement in physical fitness and an increase in positive attitudes toward physical activity.

Conclusions. The proposed methodology confirmed the effectiveness of creating social, pedagogical, and organizational conditions that ensure the development of sustainable motivation for adolescents’ motor activity, particularly within the framework of physical recreation.

References

  1. Андрєєва, О. В., Дудко, М. В., Мартин, П. М., Єракова, Л. А., Соботюк, С. А., & Князєв-Шевчук, А. А. (2024). Рівень рухової активності, самооцінки фізичної підготовленості та фізичної працездатності учнівської молоді у сучасному вимірі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)», 11(184), 13–18. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.11(184).02
  2. Білецька, В., Cемененко, В., Завальнюк, В., Залойло, В., Костюченко, В., & Яременко, О. (2023). Формування ціннісних орієнтацій у студенток до занять фізичною культурою і спортом. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (10(170), 41-45. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).09
  3. Благій, О., Максименко, А. О., Мартинюк, О., & Домашенко, Н. (2023). Мотиви та інтереси до занять оздоровчим фітнесом дівчат-підлітків з різною масою тіла. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (10(170), 45-49. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).10
  4. Бондарчук, Н., Тулядан, В., & Томочко, О. (2023). Перспективи модернізації освітньої галузі України в контексті підвищення якості фізичного виховання школярів і студентів. Науковий вісник Ужгородського університету. Педагогіка. Соціальна робота, 2(53), 17–21. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.17-21
  5. Ващук, Л. М., Вольчинський, А. Я., & Черкашин, Р. Є. (2021). Формування мотиваційно-ціннісних орієнтацій старшокласниць до занять фізичною культурою засобами фітнесу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 6К(135), 47–51. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2020.6К(135).09
  6. Зеніна, І., Гаврилова, Н., Іванюта, Н., & Кузьменко, Н. (2023). Ставлення до мотивації і формування здорових основ життя в сучасної молоді. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (10(170), 83-86. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).18
  7. Іванченко, Л., Пристинський, В., Іванченко, С., & Пристинська, Т. (2018). Методика формування у підлітків мотивації до систематичних занять фізичною культурою і спортом. Молодий вчений, 2(54), 623-625. https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/5191
  8. Ковтун, А., Кошелева, О., & Демідова, О. (2025). Мотивація хлопців-підлітків до занять оздоровчо-рекреаційною руховою активністю. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (5K(191), 100-103. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.05k(191).20
  9. Марченко, О. Ю., Цикало, Л. С., & Васецький, І. А. (2021). Особливості мотивації до занять фізичною культурою і спортом хлопців та дівчат середнього шкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Сер. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 5K (134), С. 25–29.
  10. Підгайна, В. (2022, a). Особливості мотивації юнаків 16-17 років до фізкультурно-оздоровчих занять з елементами акварекреації. Фізична реабілітація та рекреаційно-оздоровчі технології, 7(2), 66-69. DOI: 10.15391/prrht.2022-7.15
  11. Підгайна, В. (2022, b). Формування мотивації до фізкультурно-оздоровчих занять у студентської молоді. Theory and practice of physical culture and sports, №1(2), 84-90. DOI: https://doi.org/10.31470/2786-6424-2022-1(2)-84-90
  12. Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / Н. В. Пророк, Л. О. Кондратенко, Л. М. Манилова та ін. ; за ред. Н. В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.
  13. Харчук, Т. В., Буренко, М. С., & Шавель, Х. Є. (2023). Фізична культура чинник формування здорового способу життя особистості в умовах змін воєнно-політичної ситуації в Україні. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (10(170), 137-141. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).29
  14. Cachón-Zagalaz, J., Carrasco-Venturelli, H., Sánchez-Zafra, M., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2023). Motivation toward Physical Activity and Healthy Habits of Adolescents: A Systematic Review. Children, 10(4), 659. https://doi.org/10.3390/children10040659
  15. Cecchini, J. A., Fernandez-Rio, J., Mendez-Gimenez, A., & Sanchez-Martinez, B. (2020). Connections among physical activity, motivation, and depressive symptoms in adolescent girls. European Physical Education Review, 26(3), 682–694. https://doi.org/10.1177/1356336X20902176