№ 3 (2024)
Історія літератури

Їсти, (не)любити, (не)пам’ятати, (не)пробачати: гастрономічні вподобання героїв малої прози Івана Чендея

https://doi.org/10.31652/3041-1084-2024-3-06
Ольга Деркачова
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Біографія

Опубліковано 2024-08-24

Ключові слова

  • мала проза, їжа, страви, пам’ять, етнографізм

Як цитувати

Їсти, (не)любити, (не)пам’ятати, (не)пробачати: гастрономічні вподобання героїв малої прози Івана Чендея. (2024). Українська література: історичний досвід і перспективи, 3, 72-86. https://doi.org/10.31652/3041-1084-2024-3-06

Анотація

У статті розглянуто особливості зображення їжі в малій прозі Івана Чендея. Проаналізовано три виміри, у яких вона присутня: етнографічний, побутовий та екзистенційний. Зазначено, що вона може відображати кулінарні смаки та звичаї героїв, допомагає відтворити характери персонажів, а також вона може виступати пам’яттєвим наративом, адже їжа часто стає тим чинником, що допомагає персонажам повернути свої спогади. Їжа не є багатою чи різноманітною, часто скромна та повсякденна, проте вона не лише свідчить про смаки чи матеріальний статус героїв, а про турботу чи байдужість, про любов чи ненависть. Також їжа розкриває характери персонажів, які не завжди можуть висловити свої почуття словами, а приготування страв, пригощання ними є отим свідченням любові та турботи про ближнього. Зображена у малій прозі їжа допомагає розкрити національний та регіональний колорит, відтворити атмосферу тогочасного побуту закарпатців, зберегти пам’ять про тогочасні традиції та ритуали приготування та споживання їжі — чи то на рівні повсякденного споживання, чи на рівні урочистостей. Так, приготування їжі демонструє особливий вияв любові батька до сина («Син»), байдужості та зневаги до хворої старенької мами («Тестамент»), стає ритуалізованим дійством і водночас засвідчує неможливість повернення до минулого («Зозулька»), символом гостинності («Гаврилова «Золота осінь»), символом примирення членів родини («Білі гвоздики на Новий рік»). Письменник по- особливому змальовує процес приготування їжі, здається, що кожне слово має смак та аромат, як і зображений процес споживання, рецепти цих страв прості, але смачні. Це зумовлено особливістю творчої манери Івана Чендея — шукати точку опори не в уявному, вигаданому, а в реальному, добре знаному ще з дитинства, як добре відчутому з дитинства. Відтак картини побуту стають глибокими та сповненими символів, і новостворений авторською уявою світ людей вже не про побут, а про почуття та пам’ять. Особливу роль відіграє вузька просторова локалізація верховинського світу в аналізованих оповіданнях, що впливає і на вибір того, що їдять персонажі. Зроблено висновки, що їжа виступає важливим актом невербальної комунікації у творах та допомагає розрити характерологічний потенціал персонажів, адже відображає їхні звички, побут, риси характеру та спроможності як на позитивні, так і негативні вчинки.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Бойко В. Етнічний і національний дискурс творчості Івана Чендея: дис… канд. філол. наук: 10.01.01. Київ, 2017. 202 c.
  2. Васьків М. «Людина є те, що вона їсть»: їжа в житті верховинця (за творчістю Івана Чендея). Науковий вісник Ужгородського університету: зб. наук. праць. Серія: Філологія; Соціальні комунікації. Вип. 28. Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2012. С. 51‑54.
  3. Васьків М. Ідіостиль Івана Чендея як синтез реалізму й модернізму, епічності й ліризму. Науковий вісник Ужгородського університету: зб. наук. праць. Серія: Філологія; Соціальні комунікації. Вип. 28. Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2012. С. 55‑57.
  4. Ґолька М. Суспільна пам’ять та її імпланти. Київ: Ніка-Центр, 2022. 216 с.
  5. Їжа і філософія: Їжте, пийте і будьте щасливі / Упор. Ф. Олгоф, Д. Монро. Київ: Темпора, 2011. 346 с.
  6. Россі П. Їсти. Потреба, бажання, одержимість. Львів: Видавництво Анетти Антоненко; Київ: Ніка-Центр, 2018. 152 с.
  7. Павличко С. Пристрасть і їжа: особиста драма Михайла Коцюбинського. https://ukrlit.net/info/theory_1/92.html
  8. Ставицька Л. Гендерні виміри невербальної комунікації у художньому тексті. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/74065/44-Stavicka.pdf?sequence=1
  9. Чендей І. Вибране: В 2 т. Ужгород: Карпати, 2003. Т. 2. 518 с.
  10. Шивельбуш В. Смаки раю. Львів: Видавництво Анетти Антоненко; Київ: Ніка-Центр, 2016. 256 с.
  11. Brillat – Savar in J. The Physiology of Taste. https://businessbuildersbanquet.com/sofware/thphy.pdf
  12. Wilson B. Pleasures of the Literary Meal. https://www.newyorker.com/books/page-turner/pleasures-of-the-literarymeal